Je to tedy žrádlo?

Je to tedy žrádlo?

Přemýšlel jsem o tom, kolik lidí v mém okolí používá toto slovo, když nakupuje, nebo jenom mluví o psí stravě, protože asi jako mnoho dalších v této republice jsem také dostal reklamní e-mail, že kromě zahrady a bazénu se mi někdo chce starat i o psa. I když výraz „žrádlo pro psy“ získal během horkého léta na mediální popularitě díky jisté paní Nagyové, toho času z Úřadu vlády, mezi lidmi na které jsem si vzpomněl, ho převážná většina vůbec nepoužívá. Nakonec si myslím, že ho používají jenom ti, kdo psa vůbec nemají.

Nápadně mi to připomíná příběh, který známe i z jiných oblastí, ale v poslední době se s ním stále častěji setkáváme v potravinářství, totiž příběh o komoditách. Příběh, ve kterém jsme přesvědčováni o tom, že psí krmivo, špekáčky, sýry, maso, mléko, pečivo, atp. jsou něco na způsob oceli, ropy, cukru, zlata, hnědého uhlí nebo kukuřice. Tedy komodit s přesně definovaným složením, u nichž je jediným relevantním kritériem pro nákup jejich cena. Mohlo tomu tak být možná za minulého režimu, kdy každý produkt byl přesně definovaný normou, její dodržování při výrobě bylo kontrolované a vlastně i cena byla jednotně stanovená od Aše po Košice. Pak bylo vcelku jedno, kdo a kde takový výrobek vyrábí. Rozhodně to není volání po starých časech, jen tím chci říci, že v dnešní době je pozice zákazníka mnohem těžší. Tento příběh se ale již stal realitou u nejlevnějších „marketových“ krmiv, kde svých 20 % proteinů a 8 % tuku získá zákazník za „úžasné“, „ostříhané“, „zredukované“ a „neuvěřitelné“ ceny. Mohlo se tak stát proto, že zákazníka, kterého zajímá jenom cena, vůbec nezajímá výrobek samotný a asi ani pes, kterému výrobek kupuje. Není tedy důvod příliš informací o takovém výrobku sdělovat a také se jich o něm mnoho nedozvíme. Maximálně, že obsah masa a výrobků živočišného původu je 4 % drůbežího ve světle hnědých granulích, 4 % hovězího v tmavě hnědých granulích – tedy nepatrný.

Když se nám porouchá nabíječka k notebooku nebo mobilnímu telefonu, něco, co zajišťuje „výživu“ našich komunikačních prostředků, věnujeme velkou pozornost tomu, abychom koupili tu správnou. Protože jich je na trhu také celá řada, důsledně dbáme na to, aby měla správný konektor a na výstupu odpovídající počet ampérů. Je nám jasné, že kdybychom vybrali špatně, porouchá se nám i notebook nebo mobil a bude nás to stát mnohem víc. Pes se nesprávnou výživou může „porouchat“ také, jen to není vidět hned, protože, jako každý živý organismus, určitou dobu něco vydrží. Ideální by bylo, kdyby i všichni chovatelé a majitelé psů přistupovali k výběru krmiva se stejnou pozorností a důsledností, pak by jistě ubylo i „žrádla“ pro psy.

V živé přírodě, tedy i pro psy, platí jedno ze základních genetických pravidel, které říká, že fenotyp (to, co vidíme; jak zvíře vypadá) je utvářeno vzájemným působením genotypu (genetická výbava získaná po rodičích) a prostředí. A právě výživa je velmi zásadní součástí onoho prostředí, které na jedince působí. Samozřejmě, že lze vyrábět a prodávat levné krmivo, na kterém pes přežije, je to jen otázka použití levných surovin. Ostatní náklady (na výrobu, zabalení, skladování a dopravu) se podle kvality krmiva příliš neliší. Ale vysoká kvalita za nejnižší možné ceny je protimluv.

Nová česká značka Nativia se vydala opačným směrem – není značkou levného krmiva, ba naopak. Protože vsadila na kvalitní suroviny, a i v našem oboru se za kvalitu platí, nelze ji koupit za „neuvěřitelné“ ceny. Nativia nabízí hodnotu lidem, kteří se o složení krmiva zajímají. Jako jedna z mála značek na trhu uvádí na každém svém výrobku pro zákazníka velmi důležitou informaci- z kolika procent pocházejí bílkoviny obsažené v krmivu z živočišných zdrojů. A tyto hodnoty jsou zde opravdu vysoké – od 70 do 85 %. A jako jedna z mála značek na trhu uvádí na obalech procenticky téměř celé své složení. Kupující tak ví, za co platí. Zásadní a určující vlastností krmiv Nativia je ale to, že ve svém složení, na rozdíl od převážné většiny krmiv na trhu, nemá problematické obiloviny – pšenici a kukuřici. Jako jediný zdroj sacharidů je použita rýže, která neobsahuje alergenní lepek ani gluten. Díky tomu jsou krmiva Nativia pro mnoho zákazníků zdravou alternativou a krokem správným směrem za dostupnou cenu. Nativia rozhodně není žrádlo pro psy.

 

Za tým Nativia

Ing. Jan Jirásek

Vydáno v rubrice A zase ta krmiva, Novinky

Sdílejte:

Komentáře jsou uzavřeny